(Ne)Chcem ovplyvniť voľby

od Marek Dobeš

Spustila sa politická kampaň „Chcem tu zostať“, ktorej deklarovaným cieľom je zvýšiť volebnú účasť mladých. Jej tvárami sú, okrem iných, Iveta Radičová, bývalá premiérka a členka Dzurindovej SDKÚ, či Michal Handzuš, podporovateľ PS známy svojimi útokmi voči hokejistom s inými názormi ako má on.

Organizátori kampane sa, samozrejme, tvária apoliticky, no prepojenia ich ambasádorov a ich hlavných podporovateľov, medzi ktorými je napríklad Pontis, Memo98 či NOS, hovoria o niečom inom. Kampaň prezentuje, že je realizovaná občianskou spoločnosťou, pričom reprezentantov občianskej spoločnosti je na Slovensku oveľa viac a týchto niekoľko pravicovo orientovaných mimovládok v žiadnom prípade nemôže hovoriť za celé spektrum organizácií tretieho sektora.

Ak by to s mladými ľuďmi mysleli úprimne, mali by pracovať na tom, aby štát venoval viac peňazí školám, mládežníckym aktivitám, či podpore pracovných miest pre absolventov. Keď však ide o to, získať na tieto aktivity viac peňazí zo štátneho rozpočtu, či znižovať počet detí v triedach, či ponúkať učiteľom kvalitnejšie platy, či zlepšovať pracovné podmienky pre (mladých) ľudí, títo ľudia a organizácie sú ticho. A nikdy, naozaj nikdy, sa nevymedzujú voči navyšovaniu vojenského rozpočtu na úkor výdavkov do školstva.

Kampaň o detailoch svojho financovania cudne mlčí. Uvádzajú, že majú príspevky „iba“ z príspevkov neziskových organizácií, firemných a individuálnych donorov. No, kto dotuje tieto organizácie, sa nedozvedáme. Takisto chýba údaj o transparentnom účte. Z údajov americkej vlády na stránke

www.usaspending.gov/search/?hash=82541716b13e2057e09f291b34538989 (časť „Grants“)

vieme, že Ministerstvo zahraničných vecí USA v záujme „podporovania cieľov USA v zahraničí“ dalo grant napríklad Nadácii Pontis alebo zduženiu Post Bellum, ktoré sú oba partnermi kampane.

Ako to už pri takýchto kampaniach býva, určite sa ich zúčastňujú aj ľudia, ktorí to s mládežou na Slovensku myslia dobre. Tí však opraty tejto akcie nedržia v rukách. Z toho, čo vieme o zdrojoch peňazí pre túto kampaň, to vyzerá, že dôležité slovo pri jej financovaní má vláda USA.

 

Poznámka redakcie: FB je už za zenitom. Sledujte nás na Telegrame t.me/polemag

Podporte nás.

Pridajte sa prosím k naším podporovateľom, aby sme vám mohli prinášať viac kvalitnej žurnalistiky. Ďakujeme!