Predstavte si, že ste päťdesiatročný muž, ktorý pracuje v elektrárni na východnom Slovensku. Jedného dňa vám šéf, kvôli „optimalizácii výrobného procesu“, „zvyšovaniu efektivity“ či nejakému podobnému dôvodu, oznámi, že ste nezamestnaný a pridá k tomu zopár nezmyselných eufemizmov. Ste starý, čo je v dnešnej spoločnosti, kŕčovito sa upínajúcej k mladosti, odpudzujúce ako lepra, a navyše ste boli len bežný pracovník, človek milión, bez kontaktov na „zaujímavých miestach“. Zároveň sa nenachádzate v oblasti, kde by bol prebytok pracovných miest. Ste skrátka „out“, ako popový hit z minulého mesiaca. Máte viacero možností. Buď vás „sociálni demokrati“, pravicoví novinári a slovenskí podnikatelia označia za lenivú hnidu, ktorej sa nechce pracovať, alebo opustíte svoju rodinu, priateľov a známych, skrátka sa dobrovoľne vytrhnete z komunity, rovnako ako státisíce ďalších „lenivých Slovákov“ a odídete pracovať preč. Jednoduché ako facka.
To je aj prípad Ágostona, hlavnej postavy filmu Out. Na jeho osude môžeme sledovať celú tortúru, ktorou si človek prechádza v časoch nekonečného „uťahovania opaskov“. Ágoston má aspoň toľko energie, entuziazmu a šťastia, že sa na podobný „výlet“ vydá a nevzdá sa. Sme svedkami jeho cesty po východnej Európe, ktorá je zhusteným výpočtom situácií, aké sa, bohužiaľ, dejú až príliš často. Šlendriánstvo agentúr, absencia úcty k ekonomickým emigrantom, korupcia, osamelosť a poníženie. Z človeka sa stáva len akási štandardizovaná pracovná jednotka, respektíve nástroj. Jeho emócie nikoho nezaujímajú. Vo filme je toho skvelou metaforou zajac, bývalá hviezda, dnes vypreparované torzo bez života – neprirodzené a desivé vo svojom stave. Aj on je out.
„In“ je naopak polomafián Dimitri a jeho manželka Anastasia. Veľké auto, drsné, gangsterské správanie sa, opulentný náhrobok, umelý zadok, gigantické prsia, napichané pery, peroxidové blond vlasy, prestrelený make-up, otrasné dekorácie na stene… Nejde pritom o nič neobvyklé – podnikateľské baroko, polomafoši à la Bašternák a ich umelé partnerky sú skutočne bežnou súčasťou verejného života. Stačí si občas zapnúť Smotánku alebo Nákupné maniačky. Bezbrehý konzum, pokrytecké ľpenie na tradíciách a predovšetkým životná prázdnota zapĺňaná serepetičkami – Svätý grál malomeštiaka. Nečudo, že sa táto dvojica zdesí pri pohľade na symbol smrti.
Sociálny realistizmus filmu navyše ozvláštňuje príchod bizarných scénok. Nahí bakchusovia v krčme, tragikomická figúrka ženy s vypreparovaným zajacom, recepčný s kaktusom či predavači v obchode s rybami prinášajú do sociálne-realistickej drámy vítané osvieženie, jemný závan absurdity, ako z Kaurismäkiho filmov. Žiaľ, na jednom mieste sa toho stretlo príliš veľa a malo rozdielne nálady. Vyústením je skečovitá a rozdrobená druhá časť, v ktorej sú navyše niektoré prvky dohnané do extrému, aby na malom priestore čo najjasnejšie poukázali na daný problém – najmä ten spomínaný „skeč“ s „Kollár Family“. Vo výsledku však pôsobia príliš stereotypným dojmom a okato vytŕčajú oproti realistickej prvej polovici. Tesne za sebou nasledujú karikatúra, absurdná a realistická scénka (tu stačí spomenúť absolútne prirodzené zobrazenie sexuálneho styku, čo v slovenských filmoch nebýva zvykom). Akoby niekto vytvoril sériu krátkych filmov a poukladal ich za seba.
Na záver, tiež to popisujem trochu skečovito, treba oceniť aj viaceré metonýmie a metafory, ktoré pomáhajú divákom nahliadnuť do mysle hlavnej postavy, ako napríklad sardinky symbolizujúce mužove uväznenie v malom byte a zároveň jeho túžbu po mori, či zmienený vypreparovaný zajac. Za najväčšiu devízu celého filmu môžeme považovať fotogenické zábery na prístav, lode a rôzne textúry, ktorá získavajú vlastnú estetickú kvalitu. Sú skrátka pekné vo svojej veľkolepej industriálnosti. Nečudujem sa Ágostonovi, že tu chcel pracovať.
Snímka tak v sebe kombinuje dôležité a dobre odpozorované jednotlivosti. Ako smutné-vtipné nahliadnutie do tvrdej reality slovenského emigranta Out funguje. Rozhodne by si ho mohli pozrieť všetci, čo vyháňajú nezamestnaných z ich domovov. Emigrácia je v podstate tragická záležitosť. Najmä ak máte rodinu a nie ste členom V.I.P spoločnosti. Skvelé je, že sa to tvorcovia rozhodli poňať ako drámu s jemnou porciou absurdity a humoru. Na druhej strane však ukazuje nevydarené ambície začínajúceho tvorcu, ktorý sa snažil svojím filmom toho povedať až príliš veľa a niekedy aj príliš nahlas. Trpí tým najmä dramaturgia, pretože snímka sa v dôsledku tohto rozsypala na niekoľko pocitovo odlišných epizód.
Autor je študentom Audiovizuálnych štúdií VŠMU a recenzentom magazínu kinema.sk.
Out
(dráma, 88 min., Slovensko/Maďarsko/Česko)
Réžia a námet: György Kristóf│ Scenár: György Kristóf, Eszter Horváth, Gábor Papp │ Kamera: Gergely Pohárnok │ Hudba: Miroslav Tóth│ Zvuk: Jan Richtr │Strih: Adam Brothánek │Producenti: Marek Urban, Ferenc Pusztai, Jiří Konečný │Koproducenti: Andrea Taschler, Ivo Ceplevičs, Ivan Ostrochovský, Tibor Búza, Ondřej Šejnoha │Hrajú: Sándor Terhes, Éva Bandor, Judit Bárdos, Ieva Norvele Kristóf, Guna Zarina, Viktor Nemets, Ieva Aleksandrova – Eklone, Tibor Gáspár a ďalší