Preteky ku dnu zabíjajú

od Ján Košč

Ako nízke ceny likvidujú kvalitu a produkujú problémy

Aj počas nákupov darčekov pod Vianočný stromček sme mnohí hľadeli na čo najnižšiu cenu, pričom väčšina z nás dávala pozor, aby sme tú cenu nestláčali na úkor kvality kupovaného výrobku. No túto zásadu sa nám nemusí dariť naplniť nielen preto, že si mnohí z nás, z objektívnych dôvodov, nemôžu dovoliť kupovať kvalitnejšie výrobky a nielen počas Vianoc. Ale aj preto, že nie vždy vidíme, alebo chceme vidieť, súvislosti, príčiny a dôsledky nízkej ceny tovarov a služieb.

Lacné perá, detskí baníci a Boeing 737 MAX

Už sme sa asi všetci stretli napríklad s lacnými perami z Ázie, ktoré vyzerajú na pohľad dobre, no niektoré z nich vôbec nepíšu a ostatné dlho písať nevydržia. Možno sme už počuli o detských baníkoch ťažiacich kdesi v Afrike suroviny potrebné napríklad na výrobu smartphonov a iných moderných technológií.

Prípadne, možno sledujeme už niekoľko mesiacov gradujúcu kauza výrobcu lietadiel Boeing 737 MAX. Firma outsourcovala vývoj riadiaceho softweru pre tieto lietadla u nezávislých freelancerov/vyvojárov v Indii, aby ušetrila niekoľko miliónov dolárov za vývoj vo vlastnej réžii. Výsledkom bolo 346 mŕtvych pri dvoch leteckých nešťastiach, skoro 3 000 prepustených zamestnancov a niekoľkomiliardové škody pre firmu (čo mesiac, to miliarda). CEO firmy, ktorý bol za tieto udalosti minimálne morálne zodpovedný, v týchto dňoch opustil firmu so zlatým padákom vo výške 62 000 000 dolárov. Aké symptomatické!

V Boeingu vedeli, na čom robia: 737 Max navrhli klauni / Pravda.sk

Zabíja a ničí aj na Slovensku

No politika najnižšej ceny, ako rozhodujúceho kritéria, sa usídlila aj hlboko v mentalite nášho lokálneho biznisu a je asi jedno, či ide o štátne a samosprávne zákazky, alebo o súkromný sektor. A nemôžeme sa tváriť, že jediným dôsledkom je len nižšia kvalita nejakých produktov.

Ohrozenie bezpečnosti dopravy a životov cestujúcich na českej diaľnici, ktorej výstavbu vyhrali stavbári na základe najnižšej ceny sa prejavilo objavom falošných zvodidiel.  No tieto zvodidlá boli len symptómom niečoho hlbšieho a nebezpečnejšieho, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

Pred pár rokmi zomrel na Slovensku pri výstavbe jedného z diaľničných tunelov strelmajster, ktorý si podľa výsledkov vyšetrovania spôsobil smrť sám. Vyšetrovanie síce odhalilo mnohé pochybenia a zanechalo množstvo pochybností ohľadom nepriznaných nadčasov, ktoré mohli byť skutočnou príčinou úrazu (únava a strata pozornosti). No, ako to už na Slovensku býva, nakoniec bol vinný ten, koho už nemohli ani konfrontovať, ani potrestať. Podobne mal smrteľné následky, štvornásobné, pád rozostaveného mosta pri Iliášovciach. Tam už našli bezprostredného vinníka, ktorým bola subdodávateľská firma subdodávateľskej firmy subdodávateľa (alebo tak nejako) pre výhercu verejného obstarávania, ktorý obstarávanie vyhral na základe najnižšej ceny.

Deformované pracovné prostredie

Nízke ceny v obchodoch majú svoje dôsledky nielen v pracovných podmienkach v samotných obchodoch, ako bola napríklad kauza odpadávajúcich predavačiek v košickej sieti predajní pred troma rokmi, ale aj v pracovných podmienkach u producentov potravín, ktorí sú tlačení do nízkych výkupných cien týchto komodít.

Zaujímavým paradoxom je, že ak si dnes nejaká firma objedná napríklad partiu zámočníkov, tak skutočných odborníkov je v tejto partii zásadná menšina. Kvôli cene zákazky si subdodávatelia nemôžu dovoliť zaplatiť skutočnú kvalitu.

A keď už sme pri pracovných podmienkach, tak politika najnižšej ceny sa prejavuje aj v platovom ohodnotení zamestnancov mnohých firiem. Predseda Českomoravskej konfederace odborových svazů Jozef Středula nedávno v ČT karhal zástupkyňu jednej zo samospráv, ktorá protestovala voči dvíhaniu minimálnej mzdy.

Karhal ju za to, že práve výberovým konaním na dopravné služby, kde vyhral dopravca s najnižšou ponukou, stláča samospráva mzdy vodičov na minimum. To, že tieto problémy neobchádzajú ani Slovensko potvrdzuje nedávny štrajk vodičov v Košiciach, Nitre, alebo Prešove. Potvrdzuje to aj akútny nedostatok vodičov vo všetkých dopravných spoločnostiach a vysoká miera nadčasovej práce v tomto sektore.

A tieto problémy potvrdzuje aj aktuálny problém s vypovedaním prevádzkovania prímestských liniek Zvolenskou SAD. Formálne ide o spor k platnosti takzvaných kotlebovských dodatkov. Základnou príčinou týchto sporov je ale nedostatočné financovanie verejných služieb, na čo doplácajú nízkymi mzdami zamestnanci dopravcov a obyvatelia zlými dopravnými službami.

Sú živnostníci od prešovskej bytovky vinníkmi aj obeťami?

A teraz sa pozrime na nedávny výbuch plynu v paneláku v Prešove. Síce presné okolnosti prípadu sa ešte stále vyšetrujú a určite sa nedajú robiť nejaké zásadné závery, no niektoré okolnosti sú ako cez kopirák. Mimochodom, ak si niekto myslel, že na výkopové práce netreba žiadnu kvalifikáciu, tak tento prípad je preň bohužiaľ pritvrdým budíčkom.

Výkopové práce okolo paneláku vykonávala firma a živnostníci na objednávku od Východoslovenskej distribučnej (VSD). Prečo VSD nemá svojich odborníkov na tieto práce, ale potrebuje si výkony objednávať od iných firiem je skôr rečníckou otázkou. No, či bola kvalita prác prvoradou pred faktúrovanou cenou je už dosť dôležitou a mali by sme na ňu poznať odpoveď.

Stavebníci pochybujú o vine robotníkov: Toto nesedí na výbuchu paneláku v Prešove
Prešovský výbuch môže mať jedenásť obetí / Jozef Legény – Blog 
Výbuch v Prešove by mal konečne zobudiť kompetentných / Jozef Legény – Blog

O obvinení konateľa a živnostníkov, ktorí pravdepodobne zapríčinili samotný únik plynu, veríme, že spravodlivo rozhodne súd. Otázkou ale ostáva, či sú jedinými podozrivými a naozaj si zaslúžili vyšetrovaciu väzbu? Z pohľadu autora tohto textu ďalším jasným podozrivým je aj politika najnižšej ceny. Tá politika, ktorá núti bývalých i potencionálnych zamestnancov pracovať v nútených živnostiach. Tá politika, ktorá núti takýchto živnostníkov brať každú prístupnú prácu, bez ohľadu na ich odbornosť a kvalifikáciu. Tá politika, ktorá dáva priveľkú zodpovednosť na plecia obyčajných ľudí a zbavuje ju tých, ktorí by v skutočnosti mali byť za tieto náležitosti plne zodpovední.

Skrátená verzia tohto textu vyšla v denníku SME.

Podporte nás.

Pridajte sa prosím k naším podporovateľom, aby sme vám mohli prinášať viac kvalitnej žurnalistiky. Ďakujeme!

Súvisiace články