Úsilie Modiho vlády potlačiť disent odhaľuje narastajúce autoritárstvo, ktorému sa je potrebné postaviť. Ak to neurobíme, dočkáme sa ešte väčšieho násilia. Píše Sunny Hundal v článku z portálu openDemocracy. Preklad PT.
Nepovedal by som, že to niekedy napíšem, no Rihanna mala pravdu, keď sa pýtala, prečo svet nevenuje viac pozornosti protestom farmárov v Indii.
Barbadoská popová hviezda zdieľala svojim 101 miliónom sledovateľov v utorok na Twitteri správu CNN, ktorá podrobne popisuje posledný pokus indickej vlády potlačiť desaťtisíce farmárov, ktorí sa v reakcii na poľnohospodárske reformy vydali na protestný pochod do Dillí.
Farmári, z ktorých mnohí pochádzajú z pandžábskeho regiónu na severe Indie s veľkou populáciou Sikhov, tvrdia, že snaha vlády o dereguláciu poľnohospodárskeho sektora ich pripraví o živobytie. No nejde len o Indiu a nejde len o reformy. Sikhom teraz hrozia potenciálne ničivé pogromy – ktoré by mohli vláde bez dohľadu sveta dokonca prejsť.
Od začiatku protestov v minulom roku sa ich ultrapravicová vláda Narendra Modiho pokúsila násilne potlačiť a na kritikov zaútočila spôsobom, ktorý ukazuje, do akej miery sa z „najväčšej demokracie na svete“ stáva autoritársky štát. Demonštranti v Dillí boli obklopení barikádami a ostnatým drôtom, prerušili im internet, dodávky vody a potravín a viac ako stovka farmárov „zmizla“. Existujú obvinenia, že minimálne jedna aktivistka bola zadržaná a sexuálne napadnutá.
Na zastrašovanie kritikov využíva vláda aj systém trestného súdnictva. Ako tvrdí Human Rights Watch, voči aktivistom boli vznesené „politicky motivované“ obvinenia, a novinári a opoziční politici boli obvinení z „poburovania“ preto, lebo priniesli informácie o tvrdeniach rodiny mŕtveho demonštranta.
Takto by sa demokracia nemala chovať. Poľnohospodári teraz čelia ešte väčšej hrozbe. Protestom dominujú sikhskí farmári z Pandžábu, ktorí viedli prvý hlavný protestný pochod v hlavnom meste. Ale sikhovia, tvoriaci asi 2 percentá indickej populácie, sú démonizovaní vládnymi prívržencami a napádaní kvôli svojej viere.
V posledných týždňoch dochádzalo v indických médiách k priehľadným tvrdeniam, že sikhskí separatisti prevalcovali farmárov, alebo že pracujú pre Pakistan. Keď minulý týždeň časť farmárov zaútočila na historickú pamiatku Červená pevnosť v Dillí, niektorí v médiách sa rozhnevali a naznačili, že sa tak ponížil celý národ.
Náboženské pogromy sú v Indii hrôzostrašne bežné. V januári minulého roku došlo v Dillí k menšiemu pogromu proti moslimom, väčšiemu v Gudžaráte v roku 2002 a ďalším v Bombaji v roku 1992. Kresťania čelia nárastu násilia od roku 1998. A pre sikhov, ako som ja, je rok 1984 – rok, ktorý nazývame sikhskou genocídou – pevne vrytý do našej kolektívnej pamäti.
V tom roku spustila vtedajšia indická premiérka Indira Gándhíová vojenský útok na Zlatý chrám v Amritsare, najsvätejšiu sikhskú svätyňu, ktorú okupovali skupiny požadujúce väčšiu autonómiu. Potom, ako bola Gándhíová v rámci odvety zavraždená jej sikhskou ochrankou, boli v celej krajine v náboženských pogromoch zabité tisíce sikhov, a to s tichým súhlasom Gándhíovej vládnej strany Indický národný kongres.
Mnoho sikhov sa teraz obáva, že by mohlo nasledovať ďalšie vyvražďovanie. Majú na to dobrý dôvod. Z hesla „zopakujme rok 1984“ sa stal pokrik niektorých hinduistických nacionalistov na sociálnych médiách, podporujúcich Modiho vládu.
Niektorí aktivisti, vedení hinduistickou nacionalistickou ideológiou „Hindutva“, ktorá tvorí základ Modiho vládnej strany Bharatiya Janata (BJP), už začali organizovať desivé zhromaždenia pred sikhskými svätyňami. Dostali na to povolenie zhora, keď Modi zavádzajúco vyhlásil, že indickú zástavu „zneuctili“ demonštranti, ktorí zaútočili na Červenú pevnosť. (Nebolo to však tak. Farmári sa indickej zástavy nedotkli.)
Krajina, kde sú na prvom mieste hinduisti
BJP a jej spojenci používajú klasickú taktiku rozdeľuj a panuj, ktorú prebrali od britských kolonialistov. Je to však súčasť širšej stratégie, ktorá má zmeniť Indiu na hinduistickú teokraciu.
Vláda vníma Indiu ako krajinu predovšetkým pre hinduistov. Všetci ostatní sú občanmi druhej kategórie, ktorí musia neustále preukazovať svoju lojalitu. Hinduistickí nacionalisti radi tvrdia, že sikhovia sú súčasťou „hinduistického spektra“, a teda neoddeliteľnou súčasťou Indie – na rozdiel od moslimov a kresťanov -, avšak nedávne udalosti odhalili prázdnotu ich tvrdenia.
India je krajina viacerých vierovyznaní, ktorá sa mení na krajinu, kde sú hinduisti občanmi vyššej úrovne a všetci ostatní idú za nimi. Každý, kto nesúhlasí, je označený ako „anti-nacionalistický“. Minulý rok, keď indickí moslimovia pokojne protestovali proti zákonu, ktorého cieľom bolo vziať mnohým moslimov občianstvo, boli obvinení z toho, že sú potenciálnymi teroristami pracujúcimi pre Pakistan. Počas pogromu v Dillí v januári 2020, ktorý bol mnohými médiami mylne označený za „výtržnosť“, polícia buď stála bokom, alebo sa na ňom sama podielala.
Pundžabskí Sikhovia, ktorí sa utáborili na okraji Dillí, sa nechystajú ustúpiť. Pre mnohých sú protesty poslednou možnosťou na ochranu ich živobytia. Napätie sa zvyšuje a na vyvolanie rozsiahleho násilia proti sikhom v celej krajine môže stačiť jedna iskra.
Ak sa to stane, bude to mať ďalekosiahle dopady. Pre sikhov žijúcich v zahraničí – z ktorých žijú mnohí vo Veľkej Británii, Kanade a USA – je to osobná záležitosť, pretože majú silné kultúrne a rodinné väzby na Pandžáb. Sikhská diaspóra je často jediný spôsob, ako sú sikhovia v Indii vypočutí, a je nepravdepodobné, že budú mlčať.
Od roku 2014 sa indickej vláde podarilo uniknúť vážnemu medzinárodnému odsúdeniu. Jej demokratická fasáda sa ale rýchlo rúca. Ak to myslíme vážně s presadzováním demokratických hodnôt, potom musíme čeliť rastúcemu autoritárstvu v Indii. Raz sme urobili chybu, keď sme ignorovali Donalda Trumpa; toto si nemôžeme dovoliť ignorovať.
Zdroj foto: Wikimedia.