Výsledky anticeny Sexistický kix

od Redakcia

Anticenu odbornej poroty získavajú (bez poradia) 3 nominácie:

  • LetGo Slovensko

Slogan “Je načase to predať?“ spolu so sprievodným zaostrením mobilu na ženu predstavuje explicitné sexistické spredmetňovanie. Ženu reklama stavia na úroveň tovaru, predstavuje nám ju ako predmet vlastníctva, ktorý prostredníctvom aplikácie možno vymeniť a predať ďalšiemu “záujemcovi”. Je zarážajúce, že zadávateľ považuje za vhodné, či dokonca „vtipné“ na účely propagácie svojich služieb prezentovať ženy ako tovar či majetok svojho manžela, resp. partnera, hoci aj s „nadsádzkou.“
Poznámka: Reklama bola vyhodnotená v rozpore s etickým kódexom reklamnej praxe aj Radou pre Reklamu.

Robert Slovak (generálny riaditeľ Klubu reklamných agentúr): Prezentovať ženu ako objekt, ktorého sa môžete jednoducho zbaviť predajom cez mobilnú aplikáciu je dehonestáciou jej ľudskej dôstojnosti. Podčiarkuje dogmatický postoj k žene ako majetku muža, s ktorým si muž môže naložiť podľa svojho uváženia, či dokonca ju predať ako nepotrebnú vec.

  • Slovenské pramene a žriedla (Budiš)

Reklama bez akéhokoľvek súvisu s ponúkaným produktom zneužíva sexualizovaný až pornofikujúci obsah na zaujatie pozornosti. Zároveň operuje so stereotypným štandardom mýtu krásy, ktorý v súčasnosti požaduje, aby sa žena v intímnej oblasti holila. Benevolencia sloganu je iba zdanlivá: neoholená nevadí bobrovi, ale niekomu inému vzhľadom na existujúce očakávanie už pravdepodobne áno. Podsúvanie podobných štandardov krásy dievčatá a ženy obmedzuje. Navyše do verejného priestoru vnáša pornofikované obsahy, čo je značne problematické.

Oľga Gyarfášová (sociologička): Firma už v rámci sexistickej reklamy všeličo ponúkla, ale zdá sa, že ide ďalej, otvára nové horizonty hlúpych sexistických reklám a tentokrat nielen so sexistickým, ale az pornofikujúcim obsahom, podtext s vulgárnou narážkou a posilňovanie stereotypnej predstavy o ženskej kráse, ktorý v súčasnosti požaduje, aby sa žena v intímnej oblasti holila. Benevolencia sloganu je iba zdanlivá: neoholená nevadí bobrovi, ale niekomu inému vzhľadom na existujúce očakávanie už pravdepodobne áno. Podsúvanie podobných štandardov krásy dievčatá a ženy obmedzuje. Navyše do verejného priestoru vnáša pornofikované obsahy, čo je značne problematické.

  • Stock Plzeň – Božkov (Fernet)

Reklama vychádza zo silných rodových stereotypov, podľa ktorých sú napr. domáce práce a zdravé stravovanie považované za prvky femininity, zatiaľ čo mužskosť je postavená na sile, drsnosti, pití alkoholu a samozrejme vymedzení sa voči tomu, čo je tradične považované za „ženské“. Muž, ktorý prekročí hranice jasne definované „mužskosťou“, je potom považovaný za slabocha či „vymäknutého“. Navyše, reklama svoj produkt prirovnáva k nástroju na nastolenie, resp. návrat k “tradičnému poriadku“ v správaní mužov a nepriamo aj žien, ktorým produkt očividne určený nie je.

Kristýna Pešáková (organizátorka Sexistického prasátečka, NESEHNUTÍ): Jedná se o poměrně nový trend v sexistických reklamách, které reagují na zvyšující se rovnost žen a mužů ve společnosti. Snaží se nové role mužů zesměšnit a ukázat tradiční pojetí mužství jako více hodnotné.

Anticenu verejnosti vyhráva na základe získanych 176 hlasov

  • Záložňa Breva

 

Robert Slovak (generálny riaditeľ Klubu reklamných agentúr): Táto značka dlhodobo spája svoju činnosť so zbytočným a irelevantným zobrazovaním nahoty, ktorá má slúžiť iba na prvoplánové a pudové vzbudenie záujmu bez relevantného kontextu k propagovanému produktu. Záložňa Breva roky ignoruje všetky nálezy Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a napriek opakovaným výzvam porušuje Etický kódex reklamy.

Podporte nás.

Pridajte sa prosím k naším podporovateľom, aby sme vám mohli prinášať viac kvalitnej žurnalistiky. Ďakujeme!