Do redakcie nám prišla odpoveď štrajkujúceho zamestnanca závodu Volkswagen Slovakia na otázku, ako vidí súčasnú situáciu. Zamestnanec si praje ostať v anonymite.
Ako vidím predštrajkovú situáciu vo VW ja ako zamestnanec? Tak po poriadku. Kolektívne vyjednávanie (ďalej len KV) sa začalo niekedy v marci, ak ma pamäť neklame. Vtedy ešte nedoriešeným sporom medzi KOVO a MOV (dve odborové organizácie pôsobiace vo VW) o to, kto má viac členov. Už táto situácia hrala do kariet VW, pretože KV bolo pozastavené do doby, kým ministerstvo práce nerozhodne o oficiálnom počte členov. Toto mohlo urobiť VW jednoduchým výpočtom na mzdovom oddelení, koľko zamestnancov odvádza svoj členský príspevok do ktorej organizácie. Ale ako píšem, hralo to VW do kariet, pretože čím neskôr sa dohodne nová kolektívna zmluva (ďalej len KZ), tým neskôr budú musieť pridať na platoch.
Po týchto ťahaniciach ktoré trvali skoro dva mesiace, sa mohlo pokračovať v KV medzi VW a MOV (Moderné odbory Volkswagen). Po jedenástich kolách KV, z toho troch za účasti sprostredkovateľky z ministerstva práce, sa KV ukončilo nedohodou.
A tu sa to najzaujímavejšie začalo. Odboroví predáci MOV začali zbierať podpisy zamestnancov so súhlasom na ostrý štrajk v prípade, že VW nepristúpi na podmienky požadované MOV. Všetko samozrejme zákonnou cestou, podpisy sa vyzbierali odhadom od 80-90% zamestnancov! Štrajk sa ohlásil vedeniu VW na 20.6.2017, tri pracovné dni dopredu.
Vtedy VW začal s propagandou svojej verzie dopadu štrajku rôznymi zastrašujúcimi mailami so značkou „interné“ alebo „dôverné“. Prečo asi? Mladé brigádničky pri vstupných bránach do podniku rozdávali letáky s tým istým obsahom.
Obsah letákov a mailov bol prinajmenšom zastrašujúci a verím, že mnohých aj odradil, pretože polovica vecí v tom letáku bola zavádzajúcich. Ako môže vedenie vypustiť informácie ktoré sú nepravdivé? Napríklad:
1. v prípade, že pôjde zamestnanec štrajkovať príde o 68€ až 75€ za každú pracovnú smenu, počas ktorej bude štrajkovať. Tieto čísla sú v závislosti od výšky tarifnej triedy (ďalej TT) a sú uvedené zo SUPERHRUBEJ mzdy. Takže prvý bluf.
2. vyhrážky o krátení príplatku za hospodársky výsledok, krátení 13. a 14. platu v prípade účasti. Toto sú veci zakotvené v kolektívnej zmluve ktorá platí do 30.6.2017 a teda platí aj v období, z ktorého sa tieto bonusy vypočítavajú. To znamená, že ich krátenie by bolo protizákonné!
3. vyhrážky o krátení tímového a osobného hodnotenia. Výšku osobného hodnotenia určuje priamy nadriadený a jeho výšku nemôže VW ovplyvniť, pretože je tiež zakotvené v KV na 0-20%. Tímové hodnotenie krátiť síce môžu, ale jediné čo to odrazí je charakter slovenského vedenia v nemeckej firme na Slovensku…
Toto sú všetko oficiálne „zastrašujúce“ nástroje VW. Lenže tu máme ešte neoficiálne praktiky, ktoré sú ešte menej lichotivé. Stretnutie vyššieho manažmentu so zamestnancami je tak zriedkavé ako cykly doby ľadovej, ale tento týždeň sme už mali asi tri! Jedno veľké, oficiálne, a niekoľko malých, kde vedúci hál prišli o 22. hodine do výroby a „dohovárali“ zamestnancom, aby neštrajkovali, lebo na to doplatia! Lebo vraj vždy na to doplatia len zamestnanci, ktorým sa buď zruší nejaké voľno, zvýši sa takt na linke alebo niečo podobné. Len aby sa dobehla strata počas štrajku. Ani sa mi nechcelo veriť o praktikách supervízorov (SV) a tímlídrov (TL), ktorí sú tlačení buď z vyšších miest alebo z vlastnej pokrútenej iniciatívy do priameho zastrašovania svojich podriadených, a to absolútne bez servítky na ústach. Nadávky, urážky a vyhrážky typu „dostaneš PPD ak pôjdeš, zariadim ti tú najhoršiu robotu na linke na dlhú dobu ak pôjdeš, dostaneš absenciu ak pôjdeš, dostaneš výpoveď…“ A toto je len malá ochutnávka toho, aké svinstvo vie spraviť Slovák Slovákovi v tomto gestapáckom podniku.
Jediné, čo chceme, je sa aspoň trochu vyrovnať nemeckým platom a podmienkam. U nás máme 12 TT, kde tá najvyššia ma hodnotu niečo okolo 1700€. V Nemecku majú 22 TT a tá najnižšia sa začína na hodnote 2037€.
A to nehovorím o tom, že tu funguje tzv. werker systém, ktorý nedovoľuje, aby bežný výrobný zamestnanec mal vyššiu ako 6.-7. TT. Na vyššie TT sa môže dostať len s funkciou alebo inou pozíciou (ale postup bez pomoci známeho je v podstate nemožný). A pritom naša produktivita je omnoho vyššia ako nemecká! Naša kvalita je lepšia alebo minimálne porovnateľná s tou nemeckou! Zisky VW Slovakia sú dlhodobo najvyššie spomedzi podnikov koncernu! Na Slovensku robíme prémiové modely celého koncernu, ktorých cena začína v státisícoch! Takže, štrajku zdar!
PS: Od nemeckých kolegov, ktorí sa u nás pohybujú a poznáme sa, viem, že slovenské vedenie preto toto všetko robí, pretože v prípade, ak príde k reálnemu zastaveniu výroby, nemecké predstavenstvo ich do jedného vymení 🙂
Foto: archív autora a ilustračné, zdroj: flickr.