Asi nik nebude spochybňovať fakt, že slovenský daňový mix má veľmi zlé nastavenie – dlhodobo ho kritizujú medzinárodné inštitúcie ako OECD a MMF, ale aj tie domáce, napríklad IFP a RRZ.
Preto je dobré, že túto otázku minister Matovič otvára. O forme navrhovaných zmien sa pravdepodobne ako spoločnosť ešte dlhšie budeme sporiť, no azda sa nájde nejaká schodná cesta.
Veľa otázok, málo odpovedí
Rovnako je možné súhlasiť s tým, že zjednodušenie daňovo-odvodového systému by mohlo prospieť – tu si však, samozrejme, treba dať veľký pozor na fakt, že úplne jednoduché riešenia sú len málokedy najlepšie.
Spoliehať sa, že jednoduché pravidlá dokážu obsiahnuť komplexitu ekonomicko-spoločenského vesmíru, je pravdepodobne príliš zjednodušené a nezhodujúce sa s realitou. Pri všetkej úcte, ak by nejaké takéto zásadné zjednodušenie daňovo-odvodového systému malo také pozitívne dosahy, nebolo by už dávno zavedené v iných krajinách?
Myslím si, že ministra financií možno pochváliť aj za odvahu pomenovať problematiku v súvislosti so SZČO. Okrem pomenovania problémov je potrebné priniesť aj funkčné riešenia. Otázkou však je, či ním navrhované riešenia aj niečo naozaj riešia. Ako napríklad predložené návrhy vyriešia nepriznávanie príjmov na tlačovke spomínaného bagristu? Akým spôsobom budú tí, čo doteraz nepriznávali všetky príjmy, motivovaní ich priznávať? Ako pomôžu núteným živnostníkom dostať sa do normálneho pracovného pomeru?
Ako pomôže zamestnancom len akoby utrúsená poznámka, že bude zrušený sociálny fond, že dôjde k transformácii donedávna nezodvodovaného a nezdaneného stravného na súčasť mzdy, že dôjde k zrušeniu odpočítateľnej položky na manžela, manželku?
Matovič svojimi návrhmi okrem mnohých iných reakcií vyvolal desiatky otázok, na ktoré zatiaľ nemáme žiadne odpovede.
Aké budú výpadky?
Z toho, čo odznelo, sme sa dozvedeli, že samosprávy budú mať finančný výpadok vo výške 200 miliónov. Nedozvedeli sme sa však, aké výpadky z chystaných zmien budú mať zdravotné poisťovne a Sociálna poisťovňa. Budú to podobné sumy?
Nedozvedeli sme sa, aký vplyv bude mať výpadok v rozpočte Sociálnej poisťovne na vyplácané dávky. Budú sa znižovať náhrady pri PN a OČR, ktoré sú aj tak jedny z najnižších v OECD? (link, s. 9) Budú sa znižovať nezamestnanecké dávky? Budú sa znižovať dôchodky alebo ešte zvýšime vek odchodu do dôchodku?
Matovič neukázal tím
Pri predstavovaní reformy chýbali odborníci z ministerstva, ktorí stoja za predloženými návrhmi, aby zodpovedali mnohé z týchto otázok. Mnohí sa legitímne pýtajú, či ide naozaj o komplexný návrh z dielne odborníkov, ktorí mysleli aj na detaily a dosahy, alebo je Matovičova revolúcia len nejakým jeho výstrelkom.
Otázkou tiež je, či by zúčastnení novinári vedeli naformulovať potrebné otázky. Otázok zo strany novinárov bolo dosť málo a nešli do potrebnej hĺbky. Najviac ich zaznelo pri predstavovaní plánovaných zmien pre SZČO, tam sa novinári pýtali logicky najviac, pretože väčšina z nich, v rozpore so zákonom, nefunguje ako zamestnanci, ale ako živnostníci.
Možno aj preto vôbec nereagovali na tvrdenie ministra, že nemá zmysel kontrolovať dodržiavanie Zákonníka práce a je zbytočné riešiť znaky závislej práce. Pritom ide o škandalózne tvrdenie. Čo bude nasledovať? Tvrdenie, že už nepotrebujeme žiadne zákony a stačí sa nám spoliehať na spoločenské dobro? Že nepotrebujeme ani inšpektorát práce, ani políciu a vlastne ani súdy?
Znaky závislej práce, ktorými je definovaný zamestnanec, chceli zo zákona dostať preč už politici z SaS – tento sľub mali dlhodobo vo svojich volebných programoch. Pred poslednými voľbami však z ich programu zmizol.
Keď sa ich na to pýtali vlastní sklamaní voliči, vyšli s farbou von. Znaky závislej práce, tak ako ich máme definované v zákone, tam musíme mať, pretože sme sa k tomu zaviazali ako členská krajina EÚ a Medzinárodnej organizácie práce.
A aj keby nie, tak bez tohto ustanovenia by bol problém nútených živností – ktorý Matovič na svojej šou nadhodil – ešte omnoho väčší.
Text v skrátenej podobe vyšiel v denníku SME.
Obrázky: y Jacalyn Beales on Unsplash a FB Igora Matoviča