Teória úniku koronavírusu z laboratória: nevyvrátená, ale nepravdepodobná

od Mike Lofgren

„Efekt iluzórnej pravdy“ a výsledky priaznivcov tejto teórie nás vedú k skeptickosti. Text z portálu Common Dreams preložil PT.

Uplynulý mesiac ukázal, že pravicové myšlienky podporované malými alebo žiadnymi dôveryhodnými dôkazmi sú ako Terminátor: znova a znova povstávajú zo zdanlivo istej smrti. Dokonca získavajú popularitu v mainstreame, keďže ich ich zástancovia dookola opakujú dovtedy, kým nenadobudnú efekt iluzórnej pravdy. Existuje niekoľko historických precedensov k tomuto javu.

Tvrdeniu, že Shakespeare nebol skutočným autorom Hamleta alebo Macbetha, sa všeobecne verí už viac ako 150 rokov; dostalo sa dokonca aj do niektorých akademických kruhov. Tvrdohlavým šírením poznámok, že tu je stáročia trvajúce sprisahanie, ktoré má zakryť pravdu o Shakespearových hrách, sa jej šíriteľom podarilo ovplyvniť časť populárnej mienky, ba dokonca dotlačiť niektorých dôveryhodných odborníkov k tomu, aby to považovali za otvorenú otázku. Túto taktiku sme nedávno videli pri popieraní klimatických vied.

Je pravdepodobnejšie, že falošné či nedokázané tvrdeniach, ktoré sa dookola opakujú, bude veľká časť populácie považovať za pravdivé než prozaické pravdy, ktoré nedosahujú rovnakú mieru šírenia.

Posledným príkladom efektu iluzórnej pravdy je rozruch o pôvode vzniku COVID-19, ktoré spustošilo svet. Teraz sa tvrdí, že táto katastrofa bola spôsobená únikom alebo nehodou, alebo možno nezákonnou manipuláciou v laboratóriu biologického výskumu v čínskom Wu-chane.

Počiatočným príkladom toho, ako sa táto teória prenosu vírusu z laboratória dostala do mainstreamových médií bol spolupracovník Washington Post Matt Bai, ktorý sa vo veľkej miere opieral o svoje kancelárske skúsenosti, pričom dospel k záveru, že ak vo Wu-chane existuje výskumné laboratórium, potom je tu veľmi veľká pravdepodobnosť rozšírenia sa vírusu.

Zdá sa, že Bai sa stal obeťou ľudského sklonu k poverčivosti, ktorá pripisuje neúmernú príčinnú súvislosť medzi dvoma pravdepodobne nesúvisiacimi skutočnosťami, ku ktorým však neprináša nijaké podporné dôkazy.

Tvrdí tiež (no neuvádza dôvod, prečo si to myslí), že „sa mu nikdy nezdalo byť veľmi presvedčivé, aby vírus infikoval prvého človeka na trhu s mäsom“. To však ignoruje rozšírenú históriu infekčných chorôb prenášajúcich sa zo zvierat na ľudí, kde sa kmene smrtiacej chrípky opakovane prenášali z čínskych prasacích fariem na človeka.

Baiovou preklenujúcou tézou je, že Trumpove klamstvá mali negatívny vplyv na kritické myslenie všetkých jeho politických oponentov, kvôli čomu museli veľmi predvídateľne prijať zoonotickú tézu (prenos choroby zo zvieraťa na človeka). Trumpova administratíva však mala takmer rok na to, aby predložila dôkazy o úniku vírusu z laboratória a verejnosti nič neukázala; keď k tomu bol vyzvaný bývalý minister zahraničia Mike Pompeo, nemal okrem hromženia čo ponúknuť.

Dnes hrozí, že chybná logika ako je tá Baiova ovládne diskusiu, no ešte na horšej úrovni. Komik Jon Stewart verejne vyhlásil, že koronavírus „viac ako pravdepodobne vytvorila veda“. Pripomínajúc rozčúleného učiteľa snažiaceho sa naučiť tých pomalších koľko je dva plus dva, sa Stewart diví, prečo si nikto okrem neho nevšimol, že šlo o „Wu-chanské laboratórium na výskum nového respiračného koronavírusu! Názov choroby sa kryje s názvom laboratória. To je trochu zvláštne, nemyslíte?“ Pokiaľ ide o zoonotický prenos, tak prišiel so strojeným argumentom z nedôverčivosti: „Ó, nejaký šupinavec pobozkal korytnačku?“

Skutočný virológ, doktor Peter Hotez, vyvrátil Stewartove tvrdenia o nepravdepodobnosti zoonotického prenosu a kritizoval komikovu uštipačnosť voči vede. Poukázal tiež na to, že pre Čínu je úplne prirodzené, že majú laboratóriá na štúdium koronavírusu, pretože tamojšie podmienky často vytvárajú ohniská pre takéto šírenie.

Pokiaľ ide o skutočné meno laboratória (naopak, Stewart), tak jeho názov znie Wu-chanský ústav virológie. A okrem COVID-19 existuje veľa rôznych druhov koronavírusov, vrátane bežného nachladnutia.

Dôkazy o skutočnom úniku laboratória zostávajú chabé v porovnaní s dôkazmi uprednostňujúcimi predtým prevládajúcu hypotézu, že „mokré“ trhy vo Wu-chane, predávajúce všetky druhy zvierat odchytených vo voľnej prírode (a chovaných v obmedzených, otrasných podmienkach), boli zdrojom prepuknutia pandémie. Tieto podmienky tvorili dokonalú Petriho misku pre možnú hromadnú nákazu. Americké úrady verejného zdravotníctva vrátane dozorných tímov CDC v Číne (ktoré prezident Trump osekal) varujú pred týmto typom zoonotického prenosu už roky.

K príbehu úniku vírusu z laboratória existuje zjavný uhol pohľadu „qui bono?“. Konzervatívci urobia všetko pre to, aby sa zbavili viny ako za seba, tak Trumpovo správanie. Dosahujú to tiež „snahou o vyvážený prístup“, čo znamená neustálym sťažovaním sa na to, ako s nimi médiá zaobchádzajú, čo je istý druh performatívneho umenie, ktoré môže vyvolať pocity viny u tých novinárov, ktorí chcú, aby sa všetkým stranám dostalo férového priestoru.

Prepojiť pandémiu s laboratóriom vytvára atraktívnejšieho obetného baránka, pretože tak stavia do centra problému čínsku vládu. Pasuje tiež do pravicového zvyku vysvetľovať každú vážnu prírodnú hrozbu zásahom cudzincov. (Extrémnym príkladom je kongresmanka Marjorie Taylor Greeneová, ktorá pripisuje požiare na západe USA „židovským vesmírnym laserom“).

Naopak, nesedí im teória zoonotického prenosu na trhoch s mäsom, pretože je to pre konzervatívnu základňu komplikovanejšie a ťažšie uchopiteľné (tak ako to nedokázali uchopiť Jon Stewart a Matt Bai). Pravica to bagatelizovala tak, ako bagatelizujú klimatickú zmenu. Dôverovanie teórii zoonotického prenosu by si zároveň vyžadovalo brať vážne ničenie životného prostredia. Drancovanie divočiny človekom je výborným prostriedkom pre prenos nových chorôb. Rovnako tak aj neprestajné klčovanie lesov na poľnohospodárske alebo iné využitie, ktoré tlačí zvieratá do blízkeho kontaktu s dedinami a mestami.

Samozrejme, laboratórnu teóriu nemožno v tejto chvíli definitívne vylúčiť vzhľadom na neschopnosť neutrálnych výskumníkov vidieť všetky dôkazy. Je však potrebné upozorniť, že sme stále presne neurčili pôvod chrípky z roku 1918 alebo AIDS, SARS či MERS.

Niet žiadneho dôvodu veriť, že bude ľahšie nájsť pôvod COVID-19.

Poznať presný počiatočný bod rýchlo mutujúceho vírusu RNA uprostred obrovského mora hostiteľských organizmov môže byť (okrem nezvyčajného šťastia) rovnako ťažké ako presne určiť presnú udalosť, ktorá spustila cyklón – mohlo to byť to legendárne motýlie zamávanie krídlami, alebo to dokonca mohlo byť kvantové kolísanie?

Ľudia, ktorí na odpovedi naliehavo trvajú, majú tendenciu byť ľahostajní k tomu, či majú USA dostatočné nemocničné kapacity pre ďalšiu pandémiu, alebo či sa zlepšila včasná detekcia a varovanie alebo či je adekvátne financovaný výskum vakcín. Zdá sa, že sú rovnako ľahostajní voči vysoko prenosnému delta variantu COVID-u, ktorý sa rýchlo stáva dominantným kmeňom aktívnych prípadov.

Koronavírusová infekcia pochádzajúca z konzumácie hadov, netopierov a opíc je pre Čínu rovnako hrozivá ako únik vírusu z laboratória, ak nie viac, pretože existuje na hlbšej kultúrnej úrovni ako vedecké projekty riadené Pekingom. A je to objektívne vážnejšie ako únik z laboratória, pretože pytliactvo, ničenie biotopov rastlín a zvierat a následný zoonotický prenos chorôb sú zákernejšie a ťažšie sa s nimi bojuje.

Vzhľadom na úplnú politizáciu všetkých týchto problémov v USA bude „pravda“ celkovo determinovaná politickou orientáciou pozorovateľa. Pokiaľ ide o príkaz prezidenta Bidena americkým spravodajcom preskúmať laboratórnu teóriu, prípadné zhodnotenie bude pravdepodobne dostatočne zabezpečené takým spôsobom, aby čitatelia uvideli to, čo chcú, ako pri Rorschachovom teste. (Stalo sa tak pri vyhodnoteniach spravodajských informácií o tom, či Irak vlastní zbrane hromadného ničenia, a tiež pri lživom skresľovaní Muellerovej správy Williamom Barrom).

Po všetkých tých verejných rozruchoch a politických reakciách sa ozval posledný zahraničný vedec, ktorý pracoval vo Wu-chanskom laboratóriu. Danielle Andersonová, austrálska virologička, tvrdí, že obraz, akým je laboratórium bežne vykresľované je negatívnou karikatúrou, ktorá nemá žiadny vzťah k tomu, čo videla. Hovorí, že biokontajnéry a protokoly boli prvotriedne a vedci boli veľmi kompetentní. A čo viac, pracovala tam do novembra 2019, čo je potenciálny časový rámec pre prvú ľudskú infekciu, a neochorela.

Pokiaľ ide o skutočnú pravdu, neustále rastúca tendencia Pekingu extrémne utajovať všetko, čo by mohlo poškodiť jeho obraz, znamená, že pravdepodobnosť nestranného a transparentného vyšetrovania je zhruba nulová. Pri režim, ktorý odmieta uznať zločiny, ktorých sa dopustil v Sin-ťiangu, a ktorý zatvára svojich občanov za internetovým firewallom, aby sa nedozvedeli trápne fakty, nie je problém uveriť, že prepuknutie vírusu z kulinárskej praxe je rovnako ošemetné a tajnostkárske ako z nehody v jednom z jeho laboratórií.

(krátené)

Zdroj foto: Wikimedia.

Podporte nás.

Pridajte sa prosím k naším podporovateľom, aby sme vám mohli prinášať viac kvalitnej žurnalistiky. Ďakujeme!

Súvisiace články